هنگام گیر کردن در آسانسور چکارهایی باید انجام بدیم؟

با توجه به تغییر سبک زندگی و استفاده بسیار از آسانسور، مشکلات و احتمال خرابی و از کار افتادن آن و در نتیجه گیر کردن آن را باید مهم دانست که به تبع آن گیر کردن در آسانسور امری اجتناب ناپذیر است. این اختلال و توقف ممکن است به علت قطع ناگهانی برق، استفاده نادرست از آسانسور و یا نقص مکانیکی آسانسور پیش آید. مثلا تحمل بار بیش از ظرفیت کابین یکی از این دلایل است. البته اگر آسانسور به سیستم برق اضطراری وصل باشد در صورت قطع برق، آسانسور به کار خودش ادامه می دهد و مشکلی پیش نمی آید. در ادامه توضیحات و راهکارهایی که هنگام گیر کردن در آسانسور باید انجام داد، گفته شده است .

حفظ آرامش خود هنگام گیر کردن در آسانسور

هنگام گیر کردن در آسانسور برای این که بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید آرامش خود را حفظ کنید. نفس عمیقی بکشید. چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. از نبود اکسیژن و یا احتمال خفگی نگران نباشید. چون دیواره های آسانسور ایزوله نیستند و هوا وارد کابین آسانسور می شود. همچنین جای هیچ گونه نگرانی بابت سقوط کابین نیز وجود ندارد. سیستم ترمز اضطراری آسانسور سیستمی مکانیکی است و مشکلی پیش نخواهد آمد. از طرفی سیم بکسل های آسانسور ضریب اطمینان بالایی دارند و احتمال پاره شدن آن ها صفر است

اگر برق داخل کابین قطع شده است، با استفاده از نور چراغ قوه تلفن همراهتان، دکمه های درون کابین یا شستی آسانسور را بررسی کنید تا متوجه شوید در کدام طبقه قرار دارید. همچنین دکمه زنگ و تلفن را فشار دهید تا دیگران را از گیر کردن در آسانسور با خبر کنید.

به علاوه هنگام گیر کردن در آسانسور می توانید با تلفن همراه خود با آتش نشانی یا دوستان خود ارتباط برقرار کنید و نشانی و آدرس کامل محل ساختمان و نام ساختمان را به آن ها بگویید تا برای کمک به شما اقدام کنند. البته از گوشی همراه خود بیش از اندازه استفاده نکنید تا شارژ آن تمام نشود و برای تماس های اضطراری مشکلی پیش نیاید.

پیشنهاد می کنیم دکمه باز کردن را مجددا فشار دهید و امتحان کنید که آیا عمل می کند. گاهی اوقات با فشردن دکمه باز شونده یا دکمه بستن درب آسانسور، یا حتی با دکمه تغییر طبقه، مجددا آسانسور شروع به حرکت می کند

راهکار دیگر هنگام گیر کردن در آسانسور کمک خواستن از دیگران با صدای بلند است. سعی کنید به درب بکوبید یا کمی فریاد بزنید تا توجه افراد بیرون از آسانسور را به سمت خود جلب کنید و برای نجات شما اقدام کنند.

استفاده از کلید اضطراری هنگام گیر کردن در آسانسور

هنگام گیر کردن در آسانسور از افراد خارج از آسانسور درخواست کنید تا با استفاده از کلید اضطراری شما را نجات دهند. کلید اضطراری اغلب در اختیار مدیر ساختمان و چند نفر از همسایگان قرار داده می شود. از این روش در شرایطی که  کابین هم‌تراز با طبقه متوقف شده باشد می توان استفاده کرد.

هم تراز کردن کابین با یکی از طبقات

اگر مدت زمان گیر کردن در آسانسور زیاد شده و ماموران آتش نشانی هنوز به ساختمان نرسیده اند و احتمال بروز مشکل جدی برای افراد داخل کابین وجود دارد و با روش های گفته شده در بالا راه گریزی پیدا نکردید، خودتان دست به کار شوید. در این شرایط باید کابین را با یکی از طبقات هم تراز کنید. کلید اصلی برق را قطع کرده و به موتورخانه آسانسور بروید. به این نکته توجه کنید که وقتی قسمت‌های رنگ‌خورده‌ سیم بکسل با قسمت‌های رنگ‌خورده‌ پایه یا شاسی موتور گیربکس هم‌سطح باشد یعنی کابین در تراز یکی از طبقات قرار گرفته است. پس باید کاری کنیم به همچنین شرایطی برسیم. پس با یک دست اهرم ترمز روی موتور گیربکس را فشار داده و با دست دیگر فلکه دستی یا فلایویل موتور آسانسور را در جهتی می چرخانیم که راحت‌تر بچرخد.  اگر سرعت چرخش زیاد شد می توانید با شل کردن اهرم ترمز سرعتش را کم کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که به وضعیتی که در بالا اشاره کردیم، برسید. یعنی تا رسیدن به وضعیت هم تراز شدن قسمت‌های رنگی سیم بکسل و قسمت‌های رنگی پایه موتور گیربکس کار را ادامه دهید. نهایتا اهرم ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود. در این مرحله موقعیت کابین را از سوراخ چاه آسانسور پیدا کنید و به آن طبقه بروید. اکنون با کلید اضطراری درب را باز کرده و افراد داخل کابین را نجات دهید. مجددا تاکید می کنیم فقط و فقط در شرایط اضطراری گیر کردن در آسانسور که هیچ راه دیگری برای نجات افراد داخل کابین ندارید و ماموران آتش نشانی به محل نرسیده اند، این روش را به کار گیرید. در غیر این صورت کار را به ماموران آتش نشانی بسپارید.

نکات کاربردی هنگام گیر کردن در آسانسور

هنگام گیر کردن در آسانسور از درب آسانسور فاصله بگیرید و در انتهای کابین منتظر کمک باشید.

روی زمین بنشینید، این کار باعث می شود وقتی آسانسور دوباره حرکت کرد تعادلتان را بر هم نزند.

به زور و با اجبار برای باز کردن درب کابین اقدام نکنید.

ماندن درون کابین ایمن تر است. پس سعی نکنید وارد چاله آسانسور شوید. احتمال برق گرفتگی هنگام بالا رفتن از دیوار وجود دارد.

بالا و پایین نپرید. این کار کمکی به بهبود شرایط نمی کند بلکه حتی ممکن است موجب مشکل در سیستم تثبیت کننده دستگاه شود.

زمان گیر کردن در آسانسور از سیگار و کبریت استفاده نکنید.

به یاد داشته هنگام سوانح طبیعی همچون زلزله و آتش سوزی از آسانسور استفاده نکنید.

با شماره ۱۲۵ که آتش نشانی است تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مقالات آسانسور پادفراز

سیم بکسل آسانسور

 یکی از مهمترین قطعات آسانسور است که برای جابه جایی کابین و وزنه تعادل استفاده می شود. ...

خرید آسانسور

– خرید آسانسور یکی از مهمترین تصمیمات در ساخت یا بازسازی ساختمان است. – قیمت ...

درب و ریل آسانسور

درب و ریل آسانسور چیست؟ درب و ریل آسانسور اجزای مهمی از سیستم آسانسور هستند که برای حرکت ...

شستی کلید آسانسور

شستی کلید آسانسور  یکی از مهمترین قطعات آسانسور است که نقش بسزایی در راحتی و امنیت س...

فونداسیون آسانسور

فونداسیون آسانسور یکی از بخش‌های مهم و حساس در ساختمان‌سازی است که باید با دقت و رعایت استان...

بخش مکانیکی آسانسور

آسانسور یکی از اختراعات بزرگ و مفید در عصر مدرن است که برای حمل و نقل افراد و کالا در ساختما...

موتور آسانسور

 یکی از اجزای مهم و حیاتی آسانسور است که نیروی محرکه لازم برای حرکت کابین را تولید می‌ک...

حایل چینی چاله آسانسور

چاله آسانسور بخشی از چاه آسانسور است که در پایین ترین سطح ساختمان قرار دارد و محل نصب بافر، ...

تراول کابل آسانسور

یکی از قطعات مهم و حساس آسانسور است که نقش اساسی در انتقال اطلاعات و فرمان‌ها بین کابین، تاب...