راه های پیشگیری از خرابی آسانسور

همانطور که می‌دانید آسانسور یک سیستم الکترومکانیکی و از تجهیزات و قطعات بسیاری تشکیل شده است. به همین دلیل مانند بسیاری از تجهیزات الکترونیکی مکانیکی ممکن است در اثر یک سری عوامل داخلی و خارجی دچار فرسودگی و خرابی شود. خرابی آسانسور ممکن است جزیی باشد و با حداقل هزینه و زمان تعمیر آن میسر باشد. اما گاهی به دلیل عدم رعایت نکات فنی و ایمنی، ممکن است خرابی آسانسور بسیار عظیم باشد و نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی برای تعمیر و یا حتی تعویض آن باشد. اما چرا آسانسور خراب می‌شود و چه راه‌هایی برای پیشگیری از خرابی آسانسور وجود دارد.

دلیل خرابی آسانسور چی می تونه باشه؟

در مورد عوامل خرابی آسانسور می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

1-بالا رفتن طول عمر آسانسور

2-استهلاک و فرسودگی قطعات

3-استفاده از ظرفیت بیش از حد آسانسور

4-عدم سرویس به موقع سیستم آسانسور

5-برخی از عوامل ناسازگار محیطی

6-عوامل فیزیکی خارجی

7-عدم استفاده درست از آسانسور

البته استفاده از یک آسانسور معتبر و گروه مجرب در نصب و راه‌اندازی آسانسور می‌تواند تا میزان قابل توجه‌ای از ریسک‌های ایجاد کننده خرابی در آسانسور بکاهید.

نشانه های خرابی آسانسور

برخی از خرابی‌ها و آسیب‌های موجود در آسانسور قابل رویت نیست. با این حال می‌توان خرابی‌های آسانسور را با مشاهده تغییر عملکرد صحیح آسانسور تشخیض داد. به عنوان مثال می‌توان با مشاهده‌ی هر یک از موارد زیر به خرابی در قسمتی از آسانسور پی برد:

  • طولانی شدن زمان احضار کابین آسانسور
  • گرم شدن سیستم درایو و کنترل آسانسور
  • افزایش مصرف انرژی و برق
  • تاثیرگذاری منفی عملکرد آسانسور بر برق ساختمان
  • کاهش ضریب قدرتانواع موتور آسانسور
  • افزایش صدای کارکرد آسانسور
  • تکانه‌های شدید هنگام توقف کابین
  • نوسانات برق کابین هنگام استارت آسانسور
  • احساس لرزش و تکانه هنگام حرکت کابین

در صورت مشاهده‌ی هرکدام از موارد بالا، آسانسور نیاز به بازبینی و سرویس دارد و باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به تعمیر خرابی‌ها نمود. تعمیر آسانسور یک کار کاملا تخصصی است و برای تعمیر آن نیاز به تعمیرکار یا سرویس‌کار حرفه‌ای است.

پیشگیری خرابی آسانسور

با استفاده از راهکارهای عملی زیر می‌توان به راحتی و با کمترین هزینه از ایجاد خرابی در سیستم آسانسور پیشگیری نمود. برخی از این راه‌ها نیاز به صرف هزینه دارد که با انجام آن می‌تواند در آینده از خسارت‌های مالی بسیاری جلوگیری کرد.

سرویس دوره ای آسانسور

در صفحات قبل به اهمیت سرویس آسانسور اشاره شد. آسانسور باید بصورت مداوم توسط سرویس‌کار آسانسور مورد بازبینی و بررسی قرار بگیرد. گاهی تعویض و تعمیر به موقع یک قطعه و یا حتی روغن‌کاری بخشی از سیستم محرکه آسانسور، می‌تواند از ایجاد خسارت‌های بالای مالی جلوگیری کند. همچنین بازبینی دوره‌ای آسانسور به افزایش ایمنی آسانسور کمک میکند و در حفظ جان مسافران بسیار اهمیت دارد.

فن کابین آسانسور را خاموش کنید

تا می‌توانید از فن کابین استفاده نکنید. تنها در صورتی که نیاز ضروری به تهویه‌ی هوای کابین دارید از این قابلیت کابین آسانسور استفاده کنید. تحت هیچ شرایطی برای زمان طولانی فن کابین را روشن نگذارید که این کار باعث می‌شود به برخی از قسمت‌های الکتریکی آسانسور آسیب وارد شود و طول عمر قطعات الکتریکی را کاهش دهد.

تعویض به موقع قطعات فرسوده آسانسور

یکی از مواردی خرابی آسانسور، عدم تعویض به موقع قطعات فرسوده و آسیب دیده است. باید گفت که در صورت خرابی و آسیب یک قطعه‌ی آسانسور و اصرار به ادامه‌ی استفاده از آسانسور، خرابی آسانسور در آینده‌ی نزدیک حتمی خواهد بود. عدم تعویض به موقع قطعات فرسوده آسانسور علاوه بر کاهش طول عمر آسانسور باعث پایین آمدن ایمنی آسانسور و به خطر افتادن جان مسافران می‌شود. برای درک بیشتر این موضوع، پست کارکرد قطعات آسانسور را مرور کنید.

داخل کابین را با مواد شوینده تمیز نکنید

کابین آسانسور یکی از قسمت های مهم آسانسور است. ورود مواد شوینده شیمیایی به درون کابین و سپس جاری شدن آن در چاه و چاهک آسانسور، باعث می‌شود در زمانی کوتاه در کارکرد صحیح آسانسور اختلال رخ بدهد. در هنگام شستشوی راه پله‌ها بسیار دقت کنید که مواد شوینده به آسانسور و چاهک آسانسور وارد نشود. همچنین بصورت جدی از شستشوی کابین آسانسور با مواد شوینده شیمیایی خودداری کنید.

درب آسانسور را بصورت دستی باز نکنید

درب آسانسور اتوماتیک باز و بسته می‌شود. باز و بسته شدن درب آسانسور به وسیله‌ی نیروی برق صورت می‌گیرد. گاهی مشاهده شده است که برخی افراد اقدام به باز نمودن درب آسانسور با استفاده از نیروی دست و قدرت بدنی نموده‌اند. انجام این‌کار باعث ایجاد خسارت‌های شدیدی به سیستم درب آسانسور و حتی گاهی حرکت آسانسور شده و در مدت زمان بسیار کوتاهی،  باعث خرابی آسانسور می‌شود.

کابین را بصورت عمدی تکان ندهید

تکان دادن کابین آسانسور هرچند که شدت تکان و ضربات کم باشد، می‌تواند باعث خرابی آسانسور شود. این تکان‌های عمدی می‌تواند شامل بالا و پایین پریدن داخل کابین، وارد نمودن ضربه به دیواره‌های داخلی کابین و … باشد. این ضربات و تکانه‌ها باعث ایجاد آسیب به اتصالات کابین و در نتیجه خرابی سیستم آسانسور می‌شود.

خاموش کردن لامپ آسانسور در مواقع غیر ضروری

در مواقعی که نیاز به استفاده از نور لامپ‌های درون کابین آسانسور نیست، با خاموش کردن آنها می‌توان طول عمر مفید آسانسور را افزایش داد. روشن ماندن طولانی مدت لامپ‌های آسانسور باعث افزایش استهلاک برخی قطعات الکتریکی آسانسور شده و در نهایت منجر به خرابی آسانسور می‌شود.

تنها یکبار دکمه شاسی را فشار دهید

لطفا کمی صبور باشید. فشار دادن مجدد و چندین باره‌ی دکمه‌ی شاسی آسانسور باعث نمی‌شود که آسانسور سریع‌تر حرکت کند. در صورت فشار دادن مکرر دکمه‌های شاسی آسانسور باید به سرعت منتظر خرابی و از کار افتادن آسانسور بود. تا حد امکان تنها یکبار دکمه‌ی مقصد خود را انتخاب کنید و منتظر رسیدن آسانسور بمانید.

کمتر از ظرفیت مجاز از آسانسور استفاده کنید

مهم‌ترین راه پیشگیری از خرابی آسانسور استفاده از آسانسور با ظرفیت کمتر از ظرفیت مجاز آن است. سنگین شدن کابین آسانسور باعث می‌شود به اکثر قطعات و تجهیزات اصلی آسانسور صدمه وارد شود. هرگز از آسانسور برای جابه‌جایی بارهای سنگین و بیشتر از ظرفیت مجاز آن استفاده نکنید.

برچسب ها:

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مقالات آسانسور پادفراز

سیم بکسل آسانسور

 یکی از مهمترین قطعات آسانسور است که برای جابه جایی کابین و وزنه تعادل استفاده می شود. ...

خرید آسانسور

– خرید آسانسور یکی از مهمترین تصمیمات در ساخت یا بازسازی ساختمان است. – قیمت ...

درب و ریل آسانسور

درب و ریل آسانسور چیست؟ درب و ریل آسانسور اجزای مهمی از سیستم آسانسور هستند که برای حرکت ...

شستی کلید آسانسور

شستی کلید آسانسور  یکی از مهمترین قطعات آسانسور است که نقش بسزایی در راحتی و امنیت س...

فونداسیون آسانسور

فونداسیون آسانسور یکی از بخش‌های مهم و حساس در ساختمان‌سازی است که باید با دقت و رعایت استان...

بخش مکانیکی آسانسور

آسانسور یکی از اختراعات بزرگ و مفید در عصر مدرن است که برای حمل و نقل افراد و کالا در ساختما...

موتور آسانسور

 یکی از اجزای مهم و حیاتی آسانسور است که نیروی محرکه لازم برای حرکت کابین را تولید می‌ک...

حایل چینی چاله آسانسور

چاله آسانسور بخشی از چاه آسانسور است که در پایین ترین سطح ساختمان قرار دارد و محل نصب بافر، ...

تراول کابل آسانسور

یکی از قطعات مهم و حساس آسانسور است که نقش اساسی در انتقال اطلاعات و فرمان‌ها بین کابین، تاب...