اهمیت استاندارد سازی آسانسور

پخش ویدئو

استاندارد آسانسور چیست؟

در تمام نقاط دنیا برای طراحی و ساخت یک پروژه‌، رعایت مجموعه‌ای از قوانین و مقررات به نام استاندارد الزامی است. از طراحی و ساخت ساختمان‌ها، ماشین آلات و خودروها گرفته تا آسانسورها، همگی دارای استانداردهای مخصوص به خود در روند طراحی و تولید اند. درباره آسانسورها این استانداردها تنها شامل مرحل طراحی، ساخت و تولید نمی‌شود بلکه در مراحل نصب و نگهداری نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

یکی از مسائلی که در استاندارد آسانسور تعریف شده است، پیروی از قوانین ایمنی برای ساخت و نصب آسانسورهای برقی است. به این روش که باید ایمنی و سلامت ترمز کابین آسانسور برای توقف در طبقه مورد نظر کاملا تضمین شود. به وسیله کابل‌های فولادی یا زنجیرهای محکم فلزی از بالای ساختمان آویزان شده و بین ریل‌های هادی صلب با حداکثر انحراف ۱۵ درجه از راستای قائم حرکت می‌کند. در تعریف استاندارد آسانسورها در صورت لزوم باید به موارد خاص محیطی، اقلیمی، احتمال انفجار در ساختمان و احتمال وقوع زلزله‌ و دیگر مسائل احتمالی نیز توجه داشت.

انواع گواهینامه استاندارد

لازم بذکر است ۲ گونه گواهینامه استاندارد برای آسانسورها وجود دارد :

۱. گواهینامه استاندارد اولیه

برای گرفتن گواهینامه اولیه آسانسور (ساختمان های نوساز)، لازم است مدارک ذیل جهت پیگیری به شرکت نصب کننده آسانسور تحویل داده شود :

– کپی از

صفحه اول پروانه ساختمان

پشت و رو کارت ملی متقاضی پروانه

صفحه اول شناسنامه متقاضی پروانه

این امکان است آسانسور شما قدیمی باشد ، یعنی نصب و راه‌اندازی آن به زمانی برگردد که هنوز استاندارد سازی آسانسور اجباری نبوده و بدون گواهی استاندارد اخذ پایان کار ساختمان ممکن بود، در صورت درخواست متقاضی پروانه ساختمان می توان پیگیری های لازم را با مدارک ذکر شده بالا انجام داد .

نکته ای که وجود دارد از بابت آسانسورهای قدیمی بدون پروانه ساختمان دولتی می باشد، که با جایگزین شدن قبض برق محل نصب آسانسور مشکل مرتفع شده و در صورت رعایت استانداردها اخذ گواهینامه قابل پیگیری می باشد .

۲. گواهینامه استاندارد ادواری

در سناریوی دیگر ممکن است که گواهی اولیه را داشته باشید یعنی در سال های گذشته اخذ شده باشد، اما اکنون می‌خواهید به‌ طور ادواری استاندارد آسانسور را بگیرید. این خصوصا در ساختمان های پر رفت ‌و آمد وجود دارد و مسئولیت سنگینی در قبال حفظ ساکنین از لحاظ جانی و مالی و ایمنی بر عهده مدیر یا صاحبان ساختمان می گذارد که با عقد قرار داد با شرکت معتبر آسانسوری و تحویل مدارک ذکر شده قابل پیگیری و انجام خواهد بود.

مدت زمان گرفتن گواهینامه اولیه بین ۲۰ تا ۳۵ روز و استاندارد ادواری بین ۱۰ تا ۳۰ روز است، لازم بذکر است زمان مد نظر جهت گرفتن گواهینامه به المان هایی از جمله کارهای ساختمانی که توسط کارفرما انجام می شود و شرکت بازرسی بستگی دارد و امکان کوتاه شدن زمان اخذ گواهینامه استاندارد نیز وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *