تاب سیم بکسل ها و دسته بندی رشته های سیم بکسل

تاب سیم بکسل ها  و دسته بندی رشته های سیم بکسل
در ذیل مطلبی کوتاه در مورد تاب سیم بکسل و نحوه دسته بندی و نام گذاری سیم بکسلها ذکر گردیده است چرا که اخیرا بعضی از مشتریان در این مورد سئوالاتی نمودند . لذا ترجیح دادم که توضیحاتی در این مورد در سایت منتشر کنم . البته این توضیحات برای افرادی هست که آشنایی زیادی با ساختار سیم بکسل ندارند . پس اگر شما با ساختار سیم بکسل آشنا هستید نیازی به خواندن این مطلب ندارید و بهتر است وقت خود صرف مطلب دیگری نمایید .
عبارت تاب سیم بکسل به جهت پیچیده شدن سیم ها ( مفتول ها ) در رشته ها و پیچیده شدن رشته ها در روی طناب یا مفتول فولادی میباشد . سیم یا مفتول همان کلمه wire  میباشد  و رشته ها  همان Strand  در انگلیسی میباشند . خود کلمه تاب هم معادل lay  در انگلیسی میباشد . این عبارت همچنین برای طراحی بکار برده میشود و به 2 معمولی ( regular )  و لنگ )Lang) تقسیم میشود . این تابها را میتوان به تاب راستگرد ، تاب چپ گرد و یا ترکیبی از هر دو تقسیم بندی کرد . بطور کلی  بیشتر سیم بکسل ها با تاب راست گرد ساخته میشوند .
تاب معمولی در سیم بکسل ( Regular)
سیم ها در یک جهت قرار میگیرند در حالیکه رشته ها در طناب در جهت مخالف میباشند . بنابراین سیم ها قادر میباشند که مقاومت قابل ملاحظه ای در برابر پاره شدن و تابیدگی به خاطر طول کوتاه سیم داشته باشند .
تاب لنگ در سیم بکسل ( Lang )
سیم ها در رشته ها و رشته ها در سیم بکسل ها هر دو در یک جهت قرار میگیرند . سیم بکسل های تاب لنگ را نبایستی  برای بالا بردن های تکی بکار برد زیرا آنها تمایل به باز شدن سیم ها یا از هم جدا شدن دارند . بزرگترین مزیت این سیم بکسل ها مقاومت در برابر خوردگی میباشد .

1 - پادفراز



مقاومت واتابیدن
چندین دسته از این سیم بکسل ها وجود دارد اما میزان مقاومت واتابیدگی در هر دسته متفاوت میباشد  و با توجه به ساختار سیم بکسل میتوانند دارای مقاومت واتابیدگی کم یا زیاد باشند . مثلا مقاومت واتا بیدگی سیم بکسل آسانسور خیلی کمتر از سیم بکسل نتاب میباشد . البته این اصطلاح بیشتر برای سیم بکسل های نتاب بکار برده میشود که دارای مقاومت واتابیدگی بالایی  هستند . قبلا در مورد سیم بکسل نتاب توضیحاتی داده ام که می توانید در آنجا مطالب بیشتر در مورد سیم بکسل نتاب را مطالعه نمایید .
دسته بندی رشته های سیم بکسل
رشته ها مطابق با تعداد سیم ها ( مفتول ها ) در هر رشته دسته بندی می شوند . تعداد سیم ها و الگو و ساختار سیم آنها مشخصات طناب یا سیم بکسل فولادی را مشخص مینماید . سیم ها در رشته ها میتوانند همگی از یک اندازه یا ترکیبی از اندازه های متفاوت باشتد .
چندین دسته بندی متفاوت از ساختار رشته ها وجود دارد که تعداد آنها زیاد است و بخش مهمی از ساختارهای جدید در بازار ایران وجود ندارد . در حال حاضر در ایران 4 ساختار فدیمی وجود دارد که که جزو سیم بکسل های موجود در بازار است : 6×7   – 6×19  – 6×37  – 8×19  
تعداد سیم ها در هر رشته نشان میدهد که یک سیم بکسل ممکن است در یک دسته مخصوص انتخاب شود . مثلا در رسته سیم بکسل 6×19  نعداد وایرها و سیم ها میتوانند از 16 تا 26 سیم مسقل ، با توجه به کاربرد سیم بکسل ، متغییر باشد .



هر دسته از سیم بکسل ها میتواند دارای ساختارهای متفاوت باشند :
سیل ( Seale  )
یک لایه سیم روی تعدادی از سیم های کوچک با همان طول و جهت تاب قرار میگیرد . سیم های لایه بیرونی از سیم های لایه داخلی محافظت مینماید . تعداد سیم های هر لایه که دور هسته قرار دارند با هم مساوی است و قطر سیم لایه بیرونی بیشتر  از قطر سیم لایه های درونی است .
وارینگتون ( warrington)
یک لایه سیم بطور یک در میان از سیم های کوچک و بزرگ ساخته میشود . طول تاب و تعداد سیم های هر لایه برابر میباشد .
ساختار فیلری (  Filler)
سیم های بیرونی بوسیله سیم های داخلی که تعداد آنها نصف سیم های بیرونی و تعدادی برابر سیم های فیلری کوچک تر ، محافظت میشوند .
معمولی یا استاندارد ( Standard)
همه سیم ها در سیم بکسل دارای یک اندازه میباشند

2 - پادفراز

برچسب ها:

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مقالات آسانسور پادفراز

انواع آسانسور و تفاوت های آنها چیست ؟ به همراه مقایسه و طبقه بندی

انواع آسانسور به نوعی از تجهیزات گفته می شود که اجسام مختلف اعم از مسافر و بار را در محل های...

بازرسی سیم بکسل

کنترل سیم بکسل یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازرسی تجهیزات باربرداری می‌باشد. بازرسی برای چند من...

تاثیر زنجیر جبران بر عملکرد آسانسور و نحوه محاسبه وزن آن

زنجیر جبران در ساختمانهای بلند و مرتفع کاربرد دارد . به دلیل افزایش ارتفاع ، طول حرکت آسانسو...

رمپ ها

در رمپ های طویل، به منظور جلوگیری از سقوط صندلی چرخدار لازم است که شیب آن در یک درجه مطلوبی ...